Veelgestelde vragen

Wilt u lid worden?

Lid worden van de Huurdersvereniging Barneveld?  In ons verenigingsblad Samen Sterk vind je de aanmeldingsbon. Vul deze bon in en stuur hem op. Mailen mag ook, naar info@huurdersverenigingbarneveld.nl of breng de bon langs op ons kantoor aan het Oldenbarneveldplein 3 in Barneveld.

Wilt u meer weten over energielabels?

Klik op onderstaande link om er alles over te lezen;

Alles over het energielabel | Energielabel  – https://www.energielabel.nl/

Welk onderhoud is voor rekening van de verhuurder/ huurder?

Vraag de brochure aan bij de Woningstichting Barneveld of kijk op hun website;

onderhoud-wie-betaalt-wat.pdf (wstg-barneveld.nl)

Heb ik recht op huurtoeslag?

Raadpleeg de website van de Belastingdienst onder het kopjes toeslagen vind u het kopje huurtoeslag;

Huurtoeslag (belastingdienst.nl)

U kunt hier ook een proefberekening maken. Proefberekening toeslagen 2021 en 2022 (belastingdienst.nl)

Inkomensgrenzen

Deze vraag is niet 1-2-3 te beantwoorden. Er is namelijk geen vaste inkomensgrens. We kijken naar uw toetsingsinkomen. Dit is ongeveer uw bruto jaarinkomen. Hoe hoger uw inkomen is, hoe minder huurtoeslag u krijgt. Het kan ook zijn dat uw inkomen te hoog is om huurtoeslag te krijgen.

Naast uw inkomen tellen ook vakantiegeld en alimentatie mee. Studiefinanciering niet. We kijken ook naar de huurprijs, het aantal personen in uw huishouden en uw leeftijd.

Het inkomen van andere mensen in uw woning telt meestal mee.

Hebt u een toeslagpartner of medebewoners? Dan telt hun inkomen ook mee. Het inkomen van onderhuurders telt niet mee. Hebt u thuiswonende kinderen met inkomen? Dan telt een gedeelte niet mee.

Waar vindt u hulp bij schulden?

Heeft u vragen over omgaan met geld? Heeft u geen overzicht meer over uw financiën? Of heeft u schulden gemaakt waar u niet meer uitkomt; zoals leningen die niet meer afgelost kunnen worden, achterstand met de huur, onbetaalde rekeningen van gas, water en dergelijke? U kunt dan terecht bij de gemeente Barneveld voor hulp bij het aanpakken van uw schulden. Zie ook link naar de site van de woningstichting; betalingsregeling

Tip: Kom in actie

Wacht niet (te lang) met het inschakelen van deskundige hulp. Het is beter om financiële problemen zo snel mogelijk aan te pakken. Klik op het logo van de Gemeente of bel 140342 (geen netnummer nodig) en maak een afspraak voor een gesprek of u kunt op werkdagen tot 13:00 uur langskomen in het gemeentehuis bij het servicepunt Sociale Ondersteuning. Ook bij crisissituaties als dreigende huisuitzetting of afsluiting van gas, water of elektra.

Veel gestelde vraag. Hoe krijg ik mijn inkomsten en uitgaven in balans?

* Maak een maandelijks overzicht van uw inkomsten en uitgaven.
* Gebruik uw creditcard niet meer
* Koop niet op afbetaling (postorderbedrijven)
* Voorkom rood staan
* Verkoop de auto (als die niet absoluut nodig is)