Veelgestelde vragen

Wilt u lid worden?

Lid worden van de Huurdersvereniging Barneveld?  In ons verenigingsblad Samen Sterk vind je de aanmeldingsbon. Vul deze bon in en stuur hem op. Mailen mag ook, naar info@huurdersverenigingbarneveld.nl f breng de bon langs op ons kantoor aan het Oldenbarneveldplein 3 in Barneveld.

Ik zoek het energielabel voor mijn woning?

Check op www.zoekuwenergielabel.nl  het energielabel van uw woning.

Welk onderhoud is voor rekening van de verhuurder/ huurder?

Vraag de brochure aan bij de Woningstichting Barneveld of kijk op hun website.

Heb ik recht op huurtoeslag?

Raadpleeg de website van de Belastingdienst onder het kopjes toeslagen vind u het kopje huurtoeslag. U kunt hier ook een proefberekening maken.

Inkomensgrenzen

Bij het toewijzen van woningen gelden inkomensgrenzen voor het krijgen van huurtoeslag. De grenzen voor ”passend toewijzen” (dat houdt in dat mensen met recht op huurtoeslag een woning krijgen die qua huur past bij hun inkomen) in 2021 zijn:

Alleenwonend, nog geen AOW             € 23.725,–

Niet alleenwonend, nog geen AOW     € 32.200,–

Alleenwonend, AOW                                € 23.650,–

Niet alleenwonend, AOW                        € 32.075,–

Sinds 2020 kun je met een iets hoger inkomen soms ook huurtoeslag krijgen. Dit moet jezelf aanvragen bij de Belastingdienst. Dit kan tot 1 september 2021.

Waar vindt u hulp bij schulden?

Heeft u vragen over omgaan met geld? Heeft u geen overzicht meer over uw financiën? Of heeft u schulden gemaakt waar u niet meer uitkomt; zoals leningen die niet meer afgelost kunnen worden, achterstand met de huur, onbetaalde rekeningen van gas, water en dergelijke? U kunt dan terecht bij de gemeente Barneveld voor hulp bij het aanpakken van uw schulden.

Tip: Kom in actie

Wacht niet (te lang) met het inschakelen van deskundige hulp. Het is beter om financiële problemen zo snel mogelijk aan te pakken. Klik op het logo van de Gemeente of bel 140342 (geen netnummer nodig) en maak een afspraak voor een gesprek of u kunt op werkdagen tot 13:00 uur langskomen in het gemeentehuis bij het servicepunt Sociale Ondersteuning. Ook bij crisissituaties als dreigende huisuitzetting of afsluiting van gas, water of elektra.

Veel gestelde vraag. Hoe krijg ik mijn inkomsten en uitgaven in balans?

* Maak een maandelijks overzicht van uw inkomsten en uitgaven.
* Gebruik uw creditcard niet meer
* Koop niet op afbetaling (postorderbedrijven)
* Voorkom rood staan
* Verkoop de auto (als die niet absoluut nodig is)